14 Mei 2008

Secawan kopi, sekeping biskut.

Dua tiga hari nie, perut aku macam x sedap.. salah makan kot ( mana x nye, tiap2 hari asik melantak megi kari ) macam nak kene gastrik, tp ok lagi.

" fir, ko ok ke makan megi je? asal x makan nasi?"
"ok je... saving budget"

prihatin housemate aku, kesian tengok aku makan megi kot.. kadang2 malu gak aku ngan faizal ( mana x nye, aku dok pow megi dia tiap2 hari.. ^_^ ) tapi nak wat camna, time sekarang nie tengah kesempitan duit... duit simpanan dah habis, nak minta kat mama n papa aku, masih awal lagi....

"ko ada duit x? kalau x, aku boleh bagi aku pinjam.."
"xpe2...ada duit, tapi nak saving je nie.... "

dalam hati tu, nak je aku kata ye, tapi ego kot.. best ada kawan2 yang prihatin macam housemate aku nie.. amin hari tu balik awal. terkejut kitaorang satu umah. azam baru nak exam kot.

"eh, awal nye ko balik? x g cc lagi ke? " tanya aku.
"nak study dowh... exam nak dekat. asal ko makan megi je?"

aduh... sakit telinga aku.. baru tadi faizal tanya aku, nie dia lak... ( prihatin kot )

Pagi tu, aku bangun awal. terjaga bila angel aku col.

"abg dah bangun? bangun tau, solat, pastu study. exam nak dekat"
"ok..abg bangun"

dalam keadaan yang sangat kurang stabil ( tido lambat, dekat kul 2 pagi aku tido ) aku pun g gosok gigi, mandi dan solat subuh... perut aku mula menyanyi... ( memang perut monster aku nie ) ..aduh, x tau nak makan ape. tengok megi, boring lak. nasib baik ada stok kopi 3 in 1 dalam almari aku.

sambil minum kopi, aku pun dok pow biskut kat bilik siva ( siva tengah tidur macam baby.. x sedar aku dok pow biskut dia ) time2 hening macam nie, buat aku rindu family aku kat malaysia.

"fir, bangun. Pastu g solat cepat"
"ye..."

pagi2 lagi mama aku dah dok sibuk wat sarapan kat umah. adik2 aku macam biasa la, dok kemas,sapu lantai. papa aku x tau kat mana. ( g pasar kot ). terkebil2 aku jalan ke dapur setelah solat, tibe2 terhirup aroma yang terus wat aku segar..

"wah... mama masak nasi lemak ek?sedap nie"

mama aku tersenyum. dia tau anak dia yang sorang nie kuat makan... ( haha.. sebab tu badan aku pun sedap je, mana x nya, mama aku masak sedap je tiap hari ) aku mula mencuit2 makanan yang terhidang. dari jauh adik aku aishah mengomel. ( aku dok cuit nasi kat piring dia.. hehehe )

" dah, panggil papa cepat. nak makan nie "

rindu tul saat tu. papa aku dengan suara machonya akan memuji masakan mama aku. adik2 aku dok bising nak duduk sebelah mama. apa yang indah disitu, bukan nasi lemak, bukan secawan teh yang dibuat sarah,adik aku. tetapi kemeriahan bila bersama keluarga kita yang tersayang. ( lalai selalu membuat kita kurang bersyukur dengan apa yang ada )

"awal ko bangun? study ek?"
"x la. baru je bangun."

faizal mencari sesuatu diampaian, kemudian masuk semula kebilik. aku? duduk di meja study aku, dengan secawan kopi ditangan dan sekeping biskut memori yang penuh dengan keindahan. ( optimisnya hidup dengan keindahan, mendambakan aku agar terus hidup mengejar cita2 dan harapanku )

1 komentar:

muhaymin's mengatakan...

tiada yang lebih berharga dari sebuah keluarga yang bahgia..^_^